Vitaal in balans: discipline zonder wilskracht

Het is in deze tijd een uitdaging om vitaal in balans te blijven. Veel mensen willen dingen veranderen, willen afvallen, willen meer bewegen, willen mediteren, maar het lukt ze niet. Want ze hebben al zo weinig tijd en ze hebben al zo weinig energie. En dat is volstrekt begrijpelijk. Hoe kun je dit veranderen? Vier sleutels:

Discipline: Het geheim is niet weten wat je moet doen, maar hoe je jezelf zover krijgt het te doen.

Het is bekend dat 96 procent van degenen die een vermageringsdieet volgen, binnen zes maanden na beëindiging van de kuur weer op het aanvangsgewicht terug is. Dit vertelt prof.A. Stunkard, de wereldvermaarde deskundige op het gebied van obesitas en eetstoornissen,  in het boek Slanker met je hartritme. In dit boek wordt uitgelegd hoe je blijvend slanker kunt worden door hartcoherentie: een ontspannings- en ademtechniek waardoor je je hartritme coherent maakt. Wie zijn hartritme positief weet te beïnvloeden, kan stress en emoties beter in de hand houden en daarmee het voedingspatroon beter regelen.

Streef niet naar afvallen: breng jezelf in balans en de rest volgt vanzelf

Hoe breng je jezelf in balans? Dat kan op talloze manieren. Mindfulness, yoga, hartcoherentie…er zijn mogelijkheden te over. Ik help mensen in balans te komen door beweging, hartcoherentie en meditatie te combineren in de lessen Chi Neng Qigong.

Discipline zonder wilskracht, kan dat? Vier sleutels tot succes:

1. Kleine gewoontes, groot resultaat

Dit zegt hoogleraar Gedragswetenschap dr. BJ Fogg in zijn boek: Kleine gewoontes. Je leven verbeteren is véél makkelijker dan je denkt. Of je nu wilt afvallen, meer wilt slapen of wilt werken aan je werk-privébalans – het geheim is om klein te beginnen. Focus op dat wat je mákkelijk kan veranderen, niet op dat ene móéilijke ding; richt jezelf op wat je wílt doen en niet op wat je móét doen.

2. Combineer goede gewoontes

Door Chi Neng Qigong te beoefenen, combineer ik twee dingen die ik heel belangrijk vind in mijn leven: beweging en energie. Regelmatig geef ik hier een intensieve beginnerstraining in.  Zie ook mijn vorige bericht, Meester over je eigen energie.

3. Koppel pijn aan wat je niet wil, koppel plezier aan wat je wil (Anthony Robbins).

Deze sleutel heeft mijn leven enorm veranderd. Zelf vind ik het fijn en belangrijk om veel energie in mijn leven te hebben. Zo kan ik doen wat ik belangrijk vind en heb ik de energie om bijdrage leveren aan mijn omgeving. Ik weet heel goed wat mij energie kost: suiker, teveel eten, alcohol, te laat slapen, teveel schermgebruik.
Daarom heb ik een keer de beslissing genomen om nooit meer suiker te eten. Ik koppel pijn aan suiker want het maakt me moe en kost mijn lichaam en hersenen energie. Ik hoef me nooit af te vragen of ik een taartje, cake, een ijsje etc. neem. Dat geeft heel veel rust. En ik focus me op voedsel wat energie geef en wat ik ook lekker vind: avocado, groente, fruit en 100% pure chocola. Zo hou ik mijn lichaam en hersenen in optimale staat en dat geef me meer plezier dan een taartje.

Door steeds van je stemming af te laten hangen wat je wel of niet doet, word je een speelbal van je emoties en raak je steeds verder uit balans. Als je jezelf het verhaal vertelt dat je het ‘verdient’ om nog een derde wijntje te nemen omdat je zo’n zware dag hebt gehad, dan is dat misschien niet wat je lichaam wil. Vaak hebben we al zoveel gezeten en hebben we al zoveel stress ervaren, dat het voelt alsof we geleden hebben.

Om dit te compenseren ‘belonen’ we onszelf met iets waarvan we weten dat het onmiddellijk one behoefte bevredigt geeft, maar wat ons verder uit balans brengt: een suiker- of alcoholkick, of een combinatie. En zo blijven we gevangen in een patroon. Ook vraag ik me nooit af of ik zin heb in bewegen, want ik wil graag energiek en gezond zijn en een helder hoofd hebben. Ik hoef geen zin te hebben om te bewegen, ik hoef alleen maar te bewegen. En als ik van de bank af ben, gaat het helemaal vanzelf en vind ik het heerlijk. Ook al zo eenvoudig. Ik push mezelf niet. Ik word getrokken naar mijn doel: vitaliteit, balans en wat ik daar allemaal mee kan doen.

4. Weet wat je prioriteiten zijn

Een van mijn prioriteiten is het willen hebben van veel energie, waardoor ik me goed voel en meer aanwezig kan zijn voor andere mensen. Om energie te krijgen, maak ik de hele dag keuzes die daaraan bijdragen. Weet wat jouw prioriteiten zijn. Die kunnen heel anders zijn dan die van mij. Kies er dus voor om met hele kleine stapjes (zie 1) te doen wat je uiteindelijk wil. Veel mensen hebben stress , piekeren of hebben een vervelend gevoel.  Dit kun je ‘wegeten, ‘wegroken’, ‘wegdrinken’, ‘wegswipen’ etc. Dit zijn vaak gewoontes die erin sluipen en die je uiteindelijk natuurlijk uitputten en alleen maar heel kort ‘werken’. Het kan al helpen door alleen maar even te zitten en voelen wat er is, zonder iets te willen veranderen. Jezelf toestaan moe, eenzaam, gestrest etc. te zijn.

Belangrijker dan wilskracht: mildheid

Wees mild voor jezelf en lief voor je lichaam. Mild zijn betekent kleine stapjes nemen. Lief voor je lichaam zijn betekent niet dat je zorgt voor een instant lekker gevoel, maar dat je je lichaam echt geeft wat het nodig heeft. Minder prikkels, voedsel wat voedt en niet alleen maar vult, loskomen van stressvolle gedachten en vooral genieten van kleine dingen!
Hartelijke groet, Frank