Meester over je eigen energie

Heb jij ook te weinig energie?

  • Hoewel je gezond leeft, sta je toch regelmatig moe op
  • Je houdt het vol op je hoofd, op je wilskracht dan wel op koffie. Je bent aan het overleven.
  • Je wordt moe van piekeren, je zorgen maken
  • Je bent op anderen gericht en je vergeet jezelf, ongemerkt loop je leeg.
  • Je gaat vaak over je grenzen doordat er steeds een nieuw appèl op je gedaan wordt.
  • Je wil het graag goed/perfect doen, wat erg veel energie kost.
  • Je wordt moe van bepaalde emoties: boosheid, frustratie, verdriet, rouw, angst.
  • Je wil dingen onder controle houden. Je weet dat het veel energie kost maar je weet niet hoe je het moet veranderen.
  • Je slaapt slecht
  • Je bent erg gevoelig en alles komt binnen wat je allemaal moet verwerken.
  • Je hebt een chronische aandoening
  • Je laat je vaak afleiden door schermpjes en ongemerkt loop je leeg.

Hoewel de westerse geneeskunde zeker bij acute zorg tot veel in staat is, is er nog geen magische pil uitgevonden om moeheid en stress structureel op te lossen. Misschien is dat maar goed ook: anders zouden we misschien nog minder in actie komen voor onze gezondheid!

Van chronisch vermoeid naar vitaal en energiek

Kun je door Chi Neng Qigong structureel meer energie krijgen? Mij is het overkomen toen ik met Patricia van Walstijn in 2002 een maand lang van ‘s morgens 6:00 tot ‘s avonds 18:00 in China les kregen van een Chinese Chi Neng Qigong-meester. Maar ik was 30 jaar oud en altijd al fit geweest. Vanaf het moment dat ik chi neng begon te trainen, werd dit nog meer, mijn hoofd werd helderder en mijn rug heel soepel.

We ontmoetten daar een vrouw uit Nieuw-Zeeland. Haar naam was Erin. Zij had 17 jaar lang het chronische vermoeidheidssyndroom gehad. Ze gaf aan dat ze soms dacht dood te gaan van totale uitputting. Op het moment dat wij Erin ontmoetten, was ze niet alleen volledig genezen, ze was ongelooflijk vitaal en deed moeiteloos 100 wallsquats (kniebuigingen voor de muur tot  hurkzit)!

Ik was natuurlijk razend benieuwd hoe deze vrouw uit zo’n diep dal was geklommen. Zij vertelde dat ze was begonnen met Chi Neng Qigong en dat ze de eerste tijd geen verschil merkte. Zij zette door, want de simpele oefeningen van Chi Neng was het enige wat ze uberhaupt ze uberhaupt kon doen op een dag. Na een jaar merkte ze kleine veranderingen. Ze bleef trainen en werd ongelooflijk sterk en fit.

Wat Chi Neng Qigong kan doen voor je gezondheid

Als je na 17 jaar alsnog compleet kan herstellen van het chronische vermoeidheidssyndroom, wat is er dan nog meer mogelijk? Inmiddels heb ik talloze mensen leren kennen en  lesgegeven die vergelijkbare ervaringen hebben.

Net zoals medicijnen vaak ongewenste bijwerkingen hebben, wil ik ook graag waarschuwen voor de bijwerkingen van Chi Neng Qigong. Naast de toename van energie heeft het de volgende bijwerkingen:

  • Minder stress en stressgerelateerde klachten.
  • Een verbeterd immuunsysteem
  • Hoofd, hart en buik in balans
  • Helder hoofd en verbeterd concentratievermogen
  • Minder piekeren
  • Minder angstgevoelens
  • Meer vanuit het hier en nu leven
  • Innerlijke rust
  • Beter slapen
  • Sterker in je schoenen staan
  • Verbeterde stemming
  • Gewicht in balans
  • Sterkere spieren en soepele gewrichten
  • Kan chronische klachten verminderen en soms oplossen

Waarin onderscheidt Chi Neng Qigong zich van meditatie, yoga of tai chi?

Veel mensen weten dat bewegen belangrijk is in het voorkomen en helpen oplossen van diabetes 2, hart- en vaatziektes etc. Het is minder bekend dat bewegen ook ongelooflijk belangrijk is voor de hersenen, het geheugen en in het voorkomen van alzheimer.

De vele voordelen die meditatie- en bewegingsvormen zoals Chi Neng, yoga en tai chi bieden, zijn ook met hersenscans en MRI aangetoond en inmiddels ziet zelfs het bedrijfsleven de voordelen van meditatie: meer energie, een sterkere focus, een verbeterde sfeer, meer ontspanning en meer productiviteit.

Bij Chi Neng Qigong heb je niet alleen de voordelen van meditatie, maar ook van bewegen. En wat het uniek maakt, is dat het niet alleen zorgt voor:

  • Een betere balans
  • Toegenomen lenigheid
  • Maar ook voor cardiovasculaire training (door de wallsquat)

Bij yoga neem je bepaalde houdingen aan en deze houd je langere tijd vast.  Bij Chi Neng Qigong ben je doorlopend in beweging en wordt de ademhaling gereguleerd door de bewegingen. Tai chi is van oorsprong een martiale kunst en kost wat meer tijd om aan te leren omdat het moeilijker is.  Bij Chi Neng Qigong kan iedereen meteen in beweging komen op zijn of haar eigen niveau: zowel de topsporter als een chronisch vermoeid persoon die alleen maar kan liggen.

Ik raad iedereen aan om bij klachten naar een arts te gaan. En ik raad iedereen aan om ook verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen gezondheid en in beweging te komen.

Gezondheid is niet alleen: de afwezigheid van klachten
Gezondheid betekent niet alleen fysieke gezondheid, maar ook emotioneel, mentaal en spiritueel en uiteraard hebben deze allemaal invloed op elkaar.
Chi Neng Qigong verbetert de gezondheid op al deze niveaus.

Geloof mij vooral niet op mijn woorden. Ontdek vooral zélf wat Chi Neng voor jou en voor je gezondheid kan doen. Dat hoeft niet perse bij mij (ook al hoef je voor de online lessen je huis niet eens uit), dat kan ook bij een van mijn collega-instructeurs die gecertificeerd zijn door het Chi Neng Instituut.

Het is fijn als meer mensen kunnen profiteren van een betere gezondheid. Stuur deze nieuwsbrief door of deel deze svp. Hartelijk dank!

Hartelijke groet, Frank Lageweg

Online beginnersworkshop Chi Neng Qigong