Advies uit de zorg: werken aan leefstijl beter dan wachten op vaccin

‘We gaan voor maximale controle.’
‘Samen moeten we het doen.’
‘Het normale leven kan pas weer worden hervat zodra er een vaccin is.’

Groot-Brittannië en China liggen op kop bij de ontwikkeling van een vaccin. In Oxford geloven ze zelfs dat er in september een werkend vaccin kan zijn. Hoe veilig is dit? Verschillende artsen en wetenschappers plaatsen kanttekeningen bij het te snel ontwikkelen van een vaccin.


Onderstaande tekst is letterlijk afkomstig van Cécile van Els, immunoloog bij het RIVM en hoogleraar vaccinologie in Utrecht (Volkskrant, 16 april 2020):

‘Na 30 jaar onderzoek is er nog geen vaccin tegen HIV en het huidige record ‘snel vaccin maken’ -tegen ebola- staat op vijf jaar. 10 tot 20 jaar is de meer gebruikelijke termijn’.

Maar de hele wereld ligt plat! Wat is nou het ergste wat er kan gebeuren als je die veiligheidstests overslaat?

“Nou: het vaccin kan het coronavirus misschien hélpen, om maar eens iets te noemen. Af en toe wil een inenting de boel weleens verergeren. Het virus gebruikt het vaccin dan als een soort moleculaire routekaart, om harder te kunnen toeslaan.”

En in een interview met vaccindeskundige Leonoor Wijnans van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (interview AD 18 mei 2020) lezen we:

Zijn er andere aspecten waar u bezorgd om bent? “De veiligheid. Er zijn nog zoveel dingen van het coronavirus die we niet weten. We maken ons zorgen over de vraag of een vaccin mogelijk juist kan leiden tot een verergerd ziektebeeld, door een verkeerde reactie van het immuunsysteem. Het is heel moeilijk om dat vooraf uit te sluiten, dus dat is echt een punt van aandacht. Ook is het de vraag hoe snel je op de rem kunt trappen, als dat tijdens een studie op mensen zou gebeuren.”

Werken aan een gezonde leefstijl beter dan wachten op vaccin

Naast de bekende voorzorgsmaatregelen is investeren in leefstijl op dit moment het meest veilige wat we kunnen doen. Bijkomend voordeel is dat het de druk op de zorg echt en structureel verlaagt. Liesbeth van Rossum, internist-endocrinoloog aan het Erasmus MC, zegt dit op nos.nl in de oproep van 1600 zorgprofessionals: Wacht niet op vaccin, maar werk aan gezonde leefstijl.

Hoe zou het zijn als de mens niet langer tot ‘patiënt’ wordt gemaakt die moet wachten tot er op een dag iets wordt uitgevonden? Gelukkig komt er vanuit artsen een tegengeluid zoals je verder in deze nieuwsbrief kunt lezen.

Als een schip op de oceaan zijn koers 2 graden verandert, verandert de eindbestemming met duizenden kilometers. Als 17 miljoen of liever nog 7 miljard mensen hun leefstijl met 2% zou veranderen…je begrijpt het.

Stel je voor dat we behalve de ‘maximale controle’ ook een landelijk leefstijlplan hadden? Hoe zou het zijn als achterstandswijken extra zouden worden geholpen om dit te realiseren?

Tips om je leefstijl te verbeteren, direct toe te passen!

Hieronder vind je waardevolle tips die je direct in je leven kunt toepassen en waarmee je direct investeert in een betere gezondheid.

  • Aanbevelingen door internist Dr. Yvo Sijpkens: Covid-19 en de positieve effecten van leefstijl op je weerstand
  • Instructeurs van het Chi Neng Instituut (waaronder ikzelf) helpen ex-coronapatienten gratis met hun herstel. Artsen en fysiotherapeuten benadrukken het belang van herstellende oefeningen na corona.
  • In mijn artikel over de 21-dagen gezondheidschallenge vind je ook makkelijk toepasbare tips om snel je leefstijl te verbeteren. In april maakte ik deze nieuwsbrief en je kunt deze perfect gebruiken om je gezondheid een boost te geven. Al voordat de 21 dagen voorbij zijn, zul je merken dat de kleine aanpassingen gewoon bij je leven zijn gaan horen en je je fitter voelt. Mijn vrouw is er meteen na publicatie mee begonnen en is nu 4 kilo lichter en een stuk energieker!
  • Chi Neng Qigong combineert beweging met ontspanning. Door te trainen zorg je op meerdere gebieden voor een gezondere leefstijl. Je leert oefeningen die een herstellend effect hebben op de longen en tevens zorgen voor minder stress, minder angst en meer ontspannin