www.franklageweg.nl“Nu hebben we wetenschappelijk bewijs dat de geest het lichaam kan genezen”  (Prof dr. Herbert Benson, Harvard)

In deze nieuwsbrief vind je inspiratie van een van de grootste autoriteiten op het gebied van mind-body healing: Dr. Herbert Benson. De gehele nieuwsbrief is gebaseerd op zijn boek: Relaxation Revolution: the  Science and Genetics of Mind-Body Healing (2010).

Bewijs voor gezond verstand: mind-body technieken


In China weten ze al duizenden jaren dat het ontspannen van de geest een ongelooflijk sterk helend effect op het lichaam heeft. Het is geweldig dat ook de Westerse wetenschap onderzoek heeft gedaan naar de invloed van de geest op het lichaam en wat ontspanning en geloof in genezing doen voor de gezondheid.
“Wetenschappelijk onderzoek toont nu aan dat de “wonderlijke” zelfgenezende vermogens van de geest en het lichaam niet minder significant zijn dan de “wonderen” die door medicijnen of chirurgie verricht worden”, aldus Benson.

Bensons boek maakt inzichtelijk hoe en waarom mind-body technieken zo goed werken. Mind-body technieken zijn ontspannings- en bewegingsoefeningen waarbij de geest actief wordt ingezet voor genezing van het lichaam. In het boek van Benson wordt Qigong expliciet genoemd als bewezen mind-body techniek.

De twee belangrijkste mijlpalen die zijn bereikt in het onderzoek naar mind-body technieken zijn:

  • De ontspanningsrespons
  • Verwachting-geloof

In deze nieuwsbrief beperk ik me tot de ontspanningsrespons, in een volgende aflevering ga ik in op de verwachting-geloof mijlpaal.

De ontspanningsrespons

De ontspanningsrespons is het omgekeerde van de “vecht of vlucht” reactie die optreedt onder stress. De vecht- of vluchtreactie kan onze levens redden, maar de moderne mens staat vandaag de dag veel te vaak en veel te lang in de vecht- of vluchtstand, wat de gezondheid sterk kan aantasten. Onder stress versnelt je hartslag, je spijsvertering, schiet je bloeddruk omhoog, etc. De ontspanningsrespons, die kan worden opgewekt door o.a. Qigong, zorgt voor:

  • lagere hartslag, lagere bloeddruk, rustigere ademhaling
  • vermindering of ‘kalmering’ van de hersenactiviteit
  • een toename van de aandacht en het sterker worden van de functies in het brein die besluiten nemen
  • veranderingen in genetische activiteit die het tegenovergestelde zijn van de genetische veranderingen die opgeroepen worden door stress.

De vele studies die Benson al sinds decennia uitvoert, tonen duidelijk aan dat het oproepen van de ontspanningsrespons de gen-expressie van het lichaam daadwerkelijk doet veranderen.

Stel je voor dat je last hebt van een van of meerdere van onderstaande condities:

  • Hoge bloeddruk
  • Chronische pijn
  • Onregelmatige hartslag
  • Premenstrueel syndroom
  • Slapeloosheid
  • Angst of een neiging tot paniekaanvallen
  • Milde depressie
  • Onverklaarbare onvruchtbaarheid
  • Migraine of clusterhoofdpijn
  • Pijn in buik, rug, hoofd, gewrichten, knie, nek, schouder en reumatische artritis
  • Parkinson
  • Vroegtijdige veroudering
  • Moeheid
  • Allergische huidreacties
  • Hartfalen
  • Tinnitus
  • Fobieën

De meeste artsen zouden medicatie voorschrijven voor je klacht(en). Maar stel je voor dat je arts een complementaire behandeling voorstelt? Een behandeling die is onderbouwd door jaren wetenschappelijk onderzoek, een goede kans op genezing of verlichting geeft, geen medicatie vereist, geen bijwerkingen heeft en niks kost, behalve wat tijd? Die behandeling is een mind-body techniek (Benson). Natuurlijk pas je deze technieken toe als aanvulling op de reguliere behandeling en altijd in overleg met je behandelend arts.

Qigong en de ontspanningsrespons


Er zijn verschillende manieren om de ontspanningsrespons op te roepen.
Bij Chi Neng Qigong ervaren mensen al snel een diepe ontspanning en merken ze dat de maalstroom van het denken aanzienlijk minder wordt. Spieren ontspannen, de bloeddruk daalt en het lichaamsbewustzijn neemt toe. Kenmerkend voor de ontspanningsrespons is dat de ogen gaan tranen, er wordt gegaapt en in sommige gevallen maakt de buik een borrelend geluid.

Om genetische effecten te bereiken, moet de ontspanningsrespons dagelijks worden geoefend. Minimaal een keer per dag gedurende acht weken, maar beter gedurende vele jaren. Hoe vaker je de relaxatierespons oproept, hoe intenser de respons. Dus hoe vaker je het oproept, hoe beter.

Doe aansluitend visualisatieoefeningen gedurende 8 a 10 minuten waarin je voorstelt dat je gewenste uitkomst al bereikt is en stel je voor hoe je je zou voelen als dit nu al bereikt is (blij, geïnspireerd, creatief, vervuld etc).

Ik hoop dat deze nieuwsbrief je heeft geïnspireerd om te beseffen dat wetenschappelijk onderzoek laat zien dat je zelf een enorme invloed kunt uitoefenen op je gezondheid. Nog meer hoop ik dat je er iets mee gaat doen en iets vindt wat je dagelijks met plezier kunt beoefenen.

In de Chi Neng Qigong lessen ervaar je elke keer de weldaad en het krachtige effect van de ontspanningsrespons en leer je hoe je moet visualiseren op de manier die zowel dr. Pang Ming (grondlegger Chi Neng Qigong) als dr. Benson adviseren.

Naast Chi Neng Qigong zijn er ook andere vormen die de ontspanningsrespons oproepen, zoals yoga, mindfulness, zenmeditatie, vipassana etc.

Kies vooral iets uit wat bij jou past en wat je ook wilt blijven doen.

Voel je vrij deze nieuwsbrief door te sturen naar een ieder die een betere gezondheid en minder stress kan gebruiken.

Er zijn nog enkele plekken vrij voor de beginnersworkshop Chi Neng Qigong van 15 april.

Hartelijke groet, Frank

Beginnersworkshop Chi Neng Qigong | Workshop Van Stress naar Kracht | wekelijkse training | www.franklageweg.nl